26 personer ble ønsket velkommen av August til det første møte etter sommerferien. Det var gledelig med så mange opplagte mennesker som hadde funnet veien til åpningen av høstterminens program.
Grunnet sykdomsforfall fra Leif Tangen (hjerteinfarkt) har vi måttet endre kveldens program.
Carsten Ruus som driver Ruus Trafikkskole vil holde et mini trafikkurs basert på Statens Veivesens 65+ kurs.
http://www.vegvesen.no/Forerkort/Foreropplaering/Bilforer65pluss
Men før ordet ble gitt til kveldens gjest leste August diktet Bilen min av J. Olsen som handlet om en gammel Cortina, 75 modell med dårlig håndbrekk og en beruset sjåfør som endte med katastrofe og skroting av bilen.
Carsten Ruus holdt et interessant foredrag/dialog med salen i 1½ time med hovedvekt på temaet rundkjøringer. Bruk blinklyset både inn i og ut av rundkjøringen var det klare rådet fra trafikklæreren. Han viste bilder av mange kryss og rundkjøringer som ble kommentert av oss alle.
Videre ble det opplyst at det fra 2013 vil bli en ny ordning med førerkort for personer over 75 år. Vi vil måtte skaffe oss nytt førerkort hvert år eller hvert annet år. NB ingen førerprøve bare nytt bilde. Med den nye ordningen kan vi beholde førerkortet til etter at vi har fylt 100 år.
Carsten avsluttet med å dele ut brosjyrer om nye trafikkskilt og kursinfo om 65+ kurset.
Nettstedet vegvesen.no vil gi ytterligere info.
August opplyste at foreningens økonomi er god og videre ble høstens aktiviteter omtalt og ideer om framtidige turer ble framlagt. Hva med en Harry Tur i høst etter et noe annet opp legg enn tidligere? Dagstur til Blåfargeverket til våren eller med DFDS til Køge eller til Moseldalen med fly. Arrangementskomiteen arbeider videre med planene.
Takkekort er mottatt fra Janne Aasen (80 år) og Sverre Ruud (85 år).
Åresalget innbrakte kr 1600,-
. .
Møtet ble avsluttet kl 2015.
Referent
Egil B. Ormstad
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar