Vårturen til København og Roskilde ble gjennomført til alles store tilfredshet. Stor takk og applaus til reiseregisør Alfred, sjåfør Erik Løvstad fra Gjerdrum Turbil og guide Tor Bratager. Med help fra de høyere makter ble det også en strålende tur, "I all sin glans nu stråler solen" for å si det med en dansk salmedikter.
Turen startet med buss - helt ny for anledningen - fra Lillestrøm Jernbanestasjon/busstasjon.
Forventningsfulle deltager på Lillestrøm.
Torleif og Magne lurer på om bussen kommer, .......
og det gjør den jo - sjåfør Erik Løvstad ønsker velkommen ombord.
Så er vi på vei inn til Vippetangen for å møte resten av deltagerne, og gå ombord på "Crown of Scandinavia"
Flott utsikt til Operaen fra øverste båtdekk
mens måkefar passet på at det ikke blir altfor mange ......!
På vei ut passerte vi den siste og største av cruisebåtene i verden "Independence of The Seas"
Egil og Svein setter pris på at båten vår tar en flott sving foran rådhuset. Bra ide Alfred!!!!
Som seg hør og bør ble det etterhvert inntatt et flott aftensmåltid - koldtbord/middagsbuffet. Og alle spiste mye mer enn det daglige inntaket hjemme, tror jeg.
Etter middagen ble taxfree frekventert og kvotene fylt opp til randen.
Og praten gikk rundt omkring med nipping til "iskolde drinke" og lette dansetrinn.
Mens solen gikk ned over Vestfold/Telemark/Agder, gikk de "gamle" til ro ................... og noen sovnet visst fikk vi vite neste morgen.
Vi anløp "kongens glade by" i strålende sol og klare for nye opplevelser. Gjennom byen ble vi guidet av Tor Bratager som absolutt kan sine saker. København og omgivelser har mange flotte bygninger og en høy standard som vi mangler her hjemme. Få høye hus, harmonisk design, hovedsakelig bygd i tegelstein.
På veien til Roskilde passerte vi et bindingsverkhus med trepropper til festemiddel.
På vei inn til Roskilde Domkirke, se link for mange detaljer: http://da.wikipedia.org/wiki/Roskilde_Domkirke
Kirkeskipet med kongestolen øverst til venstre og prekestolen til høyre.
Andektige tilhørere suger inn historiske godbiter.
Her er vi i Fredrik 5.s kapell,
med hans sarkofag. De to sørgende kvinner representerer Danmark og Norge.
Fra kannikekoret med detaljer fra korstolene.
Dronning Margrete I,s sarkofag fra 1423. Mere om dronningen, se link http://da.wikipedia.org/wiki/Margrete_1.
Mekanisk ur fra 1500. Sankt Jørgen og dragen, Kirsten Kimers og Per Døver.
Alfred og Tor "guide" er klare til inntak av en bedre lunsj på Svogerslev kro.
Og ut kommer de fornøyde etter et meget bra måltid.
Så gikk ferden til Vikingeskibsmuseet i nærheten. Link: http://da.wikipedia.org/wiki/Vikingeskibsmuseet
Hvor Liv fant Åfjordfæringen "Liv"
Museet var nettopp åpnet for sesongen så alt var ikke helt klart for besøk. Men vi rakk en runde i huset som bl. annet oppbevarer Skuldeslevskibene fra slutten av 1000-tallet.
Båten på bildet Skuldelev 1, er bygd i Sognefjorden rundt 1030. Samme år som Olav den Hellige falt på Stiklestad. Kanskje hadde noen av deltagerne til slaget på Stiklestad seilt med denne!?
En vakker dame glir forbi til Brantsæters beundring.
En fornøyd gjeng klare for bussturen tilbake til båten og kanskje en strekk på køya før hjemturen.
20 vindmøller vinker farvel til gjestene som er klare for middag, handling og avslapping.
Neste morgen er vi kommet lang inn i Oslofjorden og blir fulgt av Stena Saga?
Snart har vi lagt til kai og kan gå ombord på bussen hjem.
Tusen takk for hyggelige opplevelser og muntre samtaler.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar