fredag 25. april 2008

Vårtur til København og Roskilde

Vårturen til København og Roskilde ble gjennomført til alles store tilfredshet. Stor takk og applaus til reiseregisør Alfred, sjåfør Erik Løvstad fra Gjerdrum Turbil og guide Tor Bratager. Med help fra de høyere makter ble det også en strålende tur, "I all sin glans nu stråler solen" for å si det med en dansk salmedikter.

Turen startet med buss - helt ny for anledningen - fra Lillestrøm Jernbanestasjon/busstasjon.

IMG_1858dpl Forventningsfulle deltager på Lillestrøm.

IMG_1861dpl Torleif og Magne lurer på om bussen kommer, .......

IMG_1863dplog det gjør den jo - sjåfør Erik Løvstad ønsker velkommen ombord.

IMG_1865dplSå er vi på vei inn til Vippetangen for å møte resten av deltagerne, og gå ombord på "Crown of Scandinavia"

IMG_1871dplFlott utsikt til Operaen fra øverste båtdekk

IMG_1874dplEgil nyter det fine været

IMG_1875dplog Jonny har det også bra,

IMG_1894dpl mens måkefar passet på at det ikke blir altfor mange ......!

IMG_1898dplPå vei ut passerte vi den siste og største av cruisebåtene i verden "Independence of The Seas"

IMG_1903dplEgil og Svein setter pris på at båten vår tar en flott sving foran rådhuset. Bra ide Alfred!!!!

IMG_1923dplSom seg hør og bør ble det etterhvert inntatt et flott aftensmåltid - koldtbord/middagsbuffet. Og alle spiste mye mer enn det daglige inntaket hjemme, tror jeg.

IMG_1924dpl

IMG_1925dpl

IMG_1926dpl

IMG_1930dpl

Etter middagen ble taxfree frekventert og kvotene fylt opp til randen.

Og praten gikk rundt omkring med nipping til "iskolde drinke" og lette dansetrinn.

IMG_1943dplMens solen gikk ned over Vestfold/Telemark/Agder, gikk de "gamle" til ro ................... og noen sovnet visst fikk vi vite neste morgen.

IMG_1959dplVi anløp "kongens glade by" i strålende sol og klare for nye opplevelser. Gjennom byen ble vi guidet av Tor Bratager som absolutt kan sine saker. København og omgivelser har mange flotte bygninger og en høy standard som vi mangler her hjemme. Få høye hus, harmonisk design, hovedsakelig bygd i tegelstein.

IMG_1963dplPå veien til Roskilde passerte vi et bindingsverkhus med trepropper til festemiddel.

IMG_1965dplPå vei inn til Roskilde Domkirke, se link for mange detaljer: http://da.wikipedia.org/wiki/Roskilde_Domkirke

IMG_1969dplKirkeskipet med kongestolen øverst til venstre og prekestolen til høyre.

IMG_1970dplAndektige tilhørere suger inn historiske godbiter.

IMG_1980dplHer er vi i Fredrik 5.s kapell,

IMG_1983dplmed hans sarkofag. De to sørgende kvinner representerer Danmark og Norge.

IMG_1988dplFra kannikekoret med detaljer fra korstolene.

IMG_1991dplAltertavlen er fra 1560.

IMG_1995dplDronning Margrete I,s sarkofag fra 1423. Mere om dronningen, se link http://da.wikipedia.org/wiki/Margrete_1.

IMG_2013dplBesøk i Christian 9,s kapell

IMG_2015dplMekanisk ur fra 1500. Sankt Jørgen og dragen, Kirsten Kimers og Per Døver.

IMG_2021dplAlfred og Tor "guide" er klare til inntak av en bedre lunsj på Svogerslev kro.

IMG_2026dplOg ut kommer de fornøyde etter et meget bra måltid.

Så gikk ferden til Vikingeskibsmuseet i nærheten. Link: http://da.wikipedia.org/wiki/Vikingeskibsmuseet

IMG_2029dplHvor Liv fant Åfjordfæringen "Liv"

IMG_2040dplMuseet var nettopp åpnet for sesongen så alt var ikke helt klart for besøk. Men vi rakk en runde i huset som bl. annet oppbevarer Skuldeslevskibene fra slutten av 1000-tallet.

Båten på bildet Skuldelev 1, er bygd i Sognefjorden rundt 1030. Samme år som Olav den Hellige falt på Stiklestad. Kanskje hadde noen av deltagerne til slaget på Stiklestad seilt med denne!?

IMG_2056dplEn vakker dame glir forbi til Brantsæters beundring.

IMG_2057dpl

En fornøyd gjeng klare for bussturen tilbake til båten og kanskje en strekk på køya før hjemturen.

IMG_2064dpl

IMG_2074dpl20 vindmøller vinker farvel til gjestene som er klare for middag, handling og avslapping.

IMG_2086dpl

Neste morgen er vi kommet lang inn i Oslofjorden og blir fulgt av Stena Saga?


Snart har vi lagt til kai og kan gå ombord på bussen hjem.

Tusen takk for hyggelige opplevelser og muntre samtaler.

Ingen kommentarer: