August ønsket 16 medlemmer velkommen
til høstterminens første medlemsmøte, og en ekstra hjertelig velkomsthilsen til
kveldens foredragsholder; Per Egil Hegge.
Sin vane tro startet August møtet
med månedens dikt:” Globus” av Hans Bøhli før han lot Hegge kåsere over temaet
”Dagens Russland”.
Ifølge Hegge er ikke kampen mot
eller uenigheten med vesten av ny dato, den går helt tilbake til 1860 – 1890
årene, og at Putin bruker gammel russisk livserkjennelse i sin politikk: Russland
står over andre folk.
Oppfatningen av Putins politikk i
Russland har vært at han gjør mye godt, selv om det kan gå til helvete.
Folk har nå fått andre tanker og
alt som blir gjort mot de opposisjonelle blir ikke akseptert.
I det siste har pensjonsreformen,
som i praksis fører til at man dør før man når pensjonsalder, blitt meget
upopulær.
Likeledes er giftangrepet i
Salisbury blitt et problem for myndighetene; propagandaen treffer ikke – nå
rakner det. Det kommer beske artikler i avisene; dette er dumt, det er løgn og
skipperskrøner.
Propagandaapparatet fungerer ikke
lenger.
Ifølge Hegge taper Russerne den
kalde krigen og det går dårlig med økonomien, de trenger økonomisk hjelp. Han
avsluttet med å si at det begynner å stinke og at Putin juger, og stilte
spørsmålet: Når kommer vippepunktet (flertallet tviler på Putin)?
Alt i alt et meget interessant
foredrag om dagens Russland.
Her er link til boka i lesbar form Kampen mot vesten
Så overtok August og fortalte om
de kommende arrangementer:
18. oktober: Billedbrev fra USA
ved August og Liv
!5. november: Dyno-add ved John Sutcliffe
29. novenber: Julebord I Doktorgården
Åresalget innbrakte kr 1260,-.
Møtet ble avsluttet kl 1750.
Referent
Egil B. Ormstad



















Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar