torsdag 20. september 2018

Pensjonistmøte 20. september 2018

August ønsket 16 medlemmer velkommen til høstterminens første medlemsmøte, og en ekstra hjertelig velkomsthilsen til kveldens foredragsholder; Per Egil Hegge.

Sin vane tro startet August møtet med månedens dikt:” Globus” av Hans Bøhli før han lot Hegge kåsere over temaet ”Dagens Russland”.



Ifølge Hegge er ikke kampen mot eller uenigheten med vesten av ny dato, den går helt tilbake til 1860 – 1890 årene, og at Putin bruker gammel russisk livserkjennelse i sin politikk: Russland står over andre folk.
Oppfatningen av Putins politikk i Russland har vært at han gjør mye godt, selv om det kan gå til helvete.
Folk har nå fått andre tanker og alt som blir gjort mot de opposisjonelle blir ikke akseptert.
I det siste har pensjonsreformen, som i praksis fører til at man dør før man når pensjonsalder, blitt meget upopulær.
Likeledes er giftangrepet i Salisbury blitt et problem for myndighetene; propagandaen treffer ikke – nå rakner det. Det kommer beske artikler i avisene; dette er dumt, det er løgn og skipperskrøner.
Propagandaapparatet fungerer ikke lenger.
Ifølge Hegge taper Russerne den kalde krigen og det går dårlig med økonomien, de trenger økonomisk hjelp. Han avsluttet med å si at det begynner å stinke og at Putin juger, og stilte spørsmålet: Når kommer vippepunktet (flertallet tviler på Putin)?

Alt i alt et meget interessant foredrag om dagens Russland.

















Her er link til boka i lesbar form Kampen mot vesten





Så overtok August og fortalte om de kommende arrangementer:

18. oktober: Billedbrev fra USA ved August og Liv
!5. november: Dyno-add ved John Sutcliffe
29. novenber: Julebord I Doktorgården

Åresalget innbrakte kr 1260,-.

Møtet ble avsluttet kl 1750.


Referent

Egil B. Ormstad


Ingen kommentarer: