torsdag 20. oktober 2016

Medlemsmøte 20. oktober 2016

August ønsket 15 medlemmer og kveldens foredragsholder, Lene Skovholt, velkommen til dette andre høstmøtet i 2016.
Før ordet ble gitt til Lene leste August diktet ”Jeg ser” av 150 års jubilanten Sigbjørn Obstfelder.
Lene har hovedfag i historie og har vært lektor i videregående skole. Hun har engasjert seg i lokalhistorien og er en engasjert kursholder.


Hun tok utgangspunkt i bruken av veiene i første halvdel på 1800 tallet, hvor Romeriksbøndenes transport av planker på Strømsveien til Kristiania var spektakulær.
Hun viste til boken Årbok 2005 fra Romerike historielag, kapitel” Med glass, salt og plank på lasset” av Harald Moberg.


Transporten foregikk om vinteren hvor sledeturen gikk greit på frosne vannveier og land.
Veien førte de til Bjørvika. Turen tok et døgn. Bøndenes retur til Romerike var litt av et syn med 100 ekvipasjer på rad med bønder som hadde fortært alkohol i byen.

Tømmeret var blitt sagd på oppgangsager i elver og bekker i hele distriktet (sml Sagdalen) og her har vi grunnlaget for navnet flisbyen på Lillestrøm. Vi fikk vite at navnet Lillestrøm stammer fra gården Lille Strøm.

Vi fikk bl.a. høre om en ide om å anlegge en kanal fra Øyeren til Bjørvika ved siden av mange lokalhistoriske godbiter. Det var et interessant kåseri om lokale veier og lokalhistorie.

August minnet så om Julebordet den 1. desember i Doktorgården.

Åresalget innbrakte kr 1000,-.

Møtet hevet kl 1750.


Referent


Egil B. Ormstad

Ingen kommentarer: