torsdag 21. januar 2016

Medlemsmøte 21. januar 2011


August ønsket godt nytt år til de 21 medlemmene som hadde møtt opp til årets første medlemsmøte. Mens vi andre koste oss med kaffe og kaker leste August dagens dikt: Maurvisa som er skrevet av Magne Larsen. (en 84 år gammel mann), som omhandler forflytting av legemer en god innledning til foredraget om skiløpere.


Dermed ble ordet gitt til Thor Gotaas som er forfatter med 25 bokutgivelser og som også er en
folklorist.
Han tok ordet og beholdt det i over en time hvor han snakket både på innpust og utpust.
Vi fikk et innblikk i skikonkurransenes historie krydret med detaljer om personene, vinnertider, skiteknikk og utviklingstrend.
Femmila var manndomsprøven og det første løpet ble avviklet 7/2 1888 med en vinnertid på 4 timer 26 min. og 30 sek. På den tiden var det vanlig å benytte en stav som det var tre typer av. Målet med de lange skiløpene var å skaffe skisoldater, for tidligere hadde det vært vanlig med korete løp. Andre løpet var i 1902 med tvungen pause halvveis med øl inntak.
En klassisk kollen fem mil var 2 runder a 25 km, i dag er det seks runder.
Skiløping den gang var karakterisert av at man måtte passere skigarder, på en tremil kunne det være hele 17 skigarder som måtte passeres.

Vasaloppet startet i 1922 og dette ga inspirasjon til å starte Birkebeinerrennet.
På en tid var det hele 80 skifabrikker i Norge. Det å lage skismøring var en egen kunst med et uttall av råstoffer. Brødrene Østby var de som først ble profesjonelle på dette området.
Skiløperne den gangen var skogsarbeiderne og de var noen hardinger og vi fikk høre historier om flere av disse som utførte eventyrlige bragder. Et uttrykk som man hørte om i skimiljøet var hvordan skiløpere fra byene ble omtalt, de fikk betegnelsen pudding.


Ideen med stafett kom fra Sverige og i starten var Norge motstander av denne form for konkurranse.
Vi fikk også høre at beskyldninger om doping kom tidlig. På den tiden var det ikke uvanlig at unge menn hadde gebiss. Og da nordmennene tok dette ut før konkurransen protesterte svenskene over at nordmennene fikk for mye luft.
Vi fikk en meget underholdende time med skihistorie fra det forrige århundre.

Etter at vi hadde kommet oss etter denne opplevelsen ga August en oversikt om de kommende
aktivitetene i foreningen:
11. februar: Tema integrering
17. mars: Årsmøte samt info om Dynea
Tur til Wien 26 – 30. august

Åresalget innbrakte kr 1375,-.

Møtet hevet kl 1800

Referent


Egil B. Ormstad

Ingen kommentarer: