23 glade pensjonister dro ut fra Lillestrøm kl 07.30 med buss for Rjukan og Vemork. Underveis stoppet vi for kaffe og rundstykker på Elgsjø kafe og brukthandel like før Notodden. Ferden videre gikk gjennom Notodden, opp Heddalsvegen, Gransherad, Tinoset og langs den vakre Tinnsjø med utsikt til Gaustadtoppen til Rjukan og Vemork.
Vi ankommer Rjukan og Norsk Industriarbeider museum på Vemork ca. kl 12.30. Her får man oppleve det fantastiske energieventyret og se utstillinger av industriutviklingen i Norge og på Rjukan.
” Helter i Telemark” er en multimedial utstilling – gir de besøkende en unik opplevelse av å være en del av hendelsene og utfordrer de besøkende til egen refleksjon rundt hva det vil si å være en helt.
I filmrommet vises filmen ”If Hitler had the bomb” – en dokumentar om tungtvannssabotasjen.
Siste post på Vemork-programmet er en tallerkenrett – varm eller kald (vi må velge et av alternativene) servert på Café Vemork. Etter bespisningen vender vi nesa hjemover igjen, med en stopp for beinstrekk underveis.
Tilbakekomst i Lillestrøm i ca. kl 19.00
Stor buss får ikke kjøre helt fram til museet. Alternativet er da å gå 700 m, eller bli transportert med minibuss (i regi av museet) til en fast pris. Da må litt ekstra tid beregnes til dette.
Kommer vi med egen minibuss, får denne kjøre og hente ved museet, og stå parkert på anvist sted i mellomtiden.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar