Høstturen iår som også var en feiring/markering vårt 15 årsjubileum var lagt til Spåtind Hotel.
Mandag 21. september
Avreise fra Lillestrøm Bussterminal kl. 1300 og fra Dynea kl. 1315. Kjørerute Rv 4 gjennom Nittedal og Hakadal til Brandbu og Dokka, og videre til Synnfjellet. Etter ankomst og innsjekking blir det middag om kvelden og kanskje en svingom?
Tirsdag 22. september
Frokost serveres fra kL 0800-1000, lunsj fra kl. 1300-1400. Middag fra kl. 1900-2100. Ellers avtalte aktiviteter.
Onsdag 23. september
Frokost før hjemreise. Kjørerute via Vingrom og E6.
Om Spåtind hotel se: http://www.spaatind.no/index.php/omradet-spatind
Spåtind (1414 moh.) er en fjelltopp midt i mellom Lillehammer og Fagernes. Toppen ligger på grensen mellom kommunene Nordre Land og Etnedal, begge i Oppland fylke. Ved foten av Spåtind er det mange store og små hyttefelt. Det største er Hugulia, på sørsiden av Spåtind. På vestsiden er det en alpinbakke og et hotell.
Spåtind er det høyeste fjellet i fjellområdet Synnfjell
Her er vi klare og forventningsfulle til festmiddagen ![]()
Alfred på toppen (nesten) av Skjervungsfjellet ikke langt fra hotellet
Flott utsikt mot Ormtjernkampen nationalpark ![]()
og sitter man å venter på setermaten
![]()
Ikke forstyrr oss vi spiser!!!!
![]()
Seterbonden Arvid Klætne brillierte med trivelig musikk og interressante beretninger om setras historie og det daglige liv.![]()
og noen spreke gikk tilbake til hotellet!!
![]()
Herr og fru Paulsen i full swing
Gratulasjonstale av Haldor Osnes etter middagen:
Tilbakeblikk ved 15~årsiubileet 10. mars 2009.
Gratulerer med 15-årsjubileet. 15 år i foreningssammenheng er ikke så lenge, men det er likevel all grunn til å markere det.
Tanken om å få i gang en pensjonistforeningved Dyno Lillestrøm er egentlig gammel. Allerede på 1970-tallet når vi var på tur med pensjonistene ble spørsmålet tatt opp. Interessen var nok tilstede, men det ble aldri mer ut av det,
Sommeren 1992 var Svein Ramstad og jeg på kurs i "Forberedelse til Pensjonsalderen" ved Norsk Pensjonistskole i Melsomvik. Vi to pratet mye om å stifte en pensjonistforening på Lillestrøm. Vi kom også i kontakt med andre kursdeltagere som allerede hadde pensjonistforening ved sine bedrifter og fikk mange tips omkring spørsmålet. '
Imidlertid skjedde det ikke så mye før på Dynos julekaffe på Kantina i desember 1993. Tanken om å starte en pensjonistforening ble da tatt opp av Svein Ramstad. Interessen var stor og det ble valgt et interimsstyre på fem personer til å forberede stiftelse av
pensjonistforeningen. Gruppen bestod av : Svein Ramstad, Sverre Ruud, Rolf Stensrud, Rolf M. Nielsen og undertegnede. Undertegnede ble valgt til å lede denne gruppen.
Innbydelse til stiftelsesmøte 10. mars 1994 ble sendt ut. På dette møtet kom det 33 pensjonister. Forslag til vedtekter ble enstemmig godkjent og det ble valgt styre og andre komiteer.
Foreningens første ordinære styre fikk følgende sammensetning: Leder: Haldor Osnes, nestleder: Odd Gulliksen, sekretær: Olav Haug, kasserer: Ester Ruud, styremedlemmer: Rolf M. Nielsen, Gerd Stenerud, Reidun Nordby. Forslag til kontingent på kr. 100,- pr år
og møtedag 3. torsdag i måneden ble vedtatt.
Vi sendte orientering til alle fagforeningene ved fabrikken om at det var stiftet en pensjonistforening og ba om økonomisk støtte i oppstartfasen. Vi fikk støtte fra NKIF, NALF og NOFU. NKIF har også senere støttet foreningen økonomisk.
Fra ledelsen fikk vi tilsagn om å bruke Kantina gratis pluss kaffe og kaker til våre medlemsmøter. Dessuten skulle Personalavdelingen være behjelpelig med skrivearbeid, frankering etc. Det hadde i mange år vært tradisjon at bedriften tilbød alle pensjonister
med ektefeller engratis tur i året og gratis julekaffe på Kantina før jul. Dette opphørte i 2006. I stedet fikk foreningen tilsagn om et årlig driftstilskudd fra bedriften. Medlemstallet økte jevnt den første tiden til det stabiliserte seg på omkring 70. Medlemstallet har gått noe ned de siste årene, vesentlig på grunn av naturlig avgang. Selv
om foreningen har fått en del nye medlemmer har vi ikke greid å kompensere for nedgangen.
Aktiviteten i foreningen og oppslutningen om møter og turer var de første årene meget god, men det ser ut som interessen har dabbet noe av de siste årene.
Samarbeidet med ledelsen og personalavdelingen har vært meget godt. Erik og Annie Aasen og Anne Aassveen har vist stor interesse for foreningen. Særlig vil jeg fremheve Annie som har greid å motivere oss "gamlingene" til å bli med på gåtur både sommer og
vinter.
Dette var et lite tilbakeblikk på de 15 årene foreningen har bestått.
Jeg håper at medlemmene fortsatt vil slutte opp Om foreningen og at den kan rar flere medlemmer, slik at den kan fungere i mange år til. LYKKE TIL VIDERE.
Haldor Osnes
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar