Pensjonistforeningen DYNEA, Lillestrøm
FEMTEN ÅR - 10. mars 2009
Ideen til å danne en pensjonistforening her på Dyno/Dyneas fabrikkområde på Lillestrøm ble tatt av Haldor Osnes og Svein Ramstad etter et pensjonistkurs på Norsk Pensjonistskole i Melsomvik.
Etter at et interimsstyre ledet av Haldor Osnes hadde utredet saken, ble innbydelsen til å danne en pensjonistforening sendt ut i februar 1994.
Det første møtet i foreningen ble holdt den 10.mars 1994 med 33 pensjonister tilstede.
Av møtedokumentene framgår det at dette møtet kaltes Årsmøte/Stiftelsesmøte og her ble det enstemmig vedtatt å danne en pensjonistforening på Dyno, Lillestrøm.
De første tillitsvalgte var:
STYRET ARRANGEMENTSKOMITE
Haldor Osnes Leder Svein Ramstad (leder)
Odd Gulliksen Nestleder Sverre Ruud
Olav Haug, Sekretær Kjell Skuseth
Ester Ruud Kasserer Gerd Lundby Hansen
R. M. Nielsen Styremedlem Rolf Stensrud
Gerd Stenerud Styremedlem
Reidun Nordby Styremedlem
Rammene for foreningens drift ble lagt på dette møtet: et møte den tredje torsdagen i måneden i kantina kl 1800 med unntak av juni, juli, august og desember.
Videre ble det vedtatt at medlemmene skulle betale en kontingent som fastsettes av årsmøtet. Kontingenten ble det første året fastsatt til kr 100,-.
Personalsjefen, Elisabeth Hansteen, syntes det var meget positivt at det var dannet en pensjonistforening ved Dyno, Lillestrøm. Hun håpet på et godt samarbeid med foreningen og opplyste at bedriften ville opprettholde sine tilbud til alle pensjonister når det gjelder sommertur og førjulstreff. Videre ga hun uttrykk for at pensjonistforeningen kunne bistå personal avdelingen med det kontaktskapende arbeid mellom bedriften og de ansatte.
Og pensjonistforeningen var aktiv med under avviklingen av flomfesten i 1995.
Dyno har fra første stund støttet driften av foreningen ved å stille kantina til disposisjon for foreningens møter og dessuten ta kostnaden til kaffe og kaker. Videre er firmaets personalavdeling behjelpelig med utsendelse av skriv til medlemmene.
Av den første årsmeldingen som ble framlagt på årsmøtet den 16. februar 1995 med 42 deltakere, framgår det at pr.1/1 1995 hadde foreningen 58 medlemmer og at det i gjennomsnitt hadde vært 30 personer tilstede på årets medlemsmøter.
Det framgår også av denne første årsmeldingen at man hadde fattet vedtak om å vise oppmerksomhet til medlemmer ved en del fødselsdager og ved bortgang.
Dette først driftsåret var foreningens inntekt bare kr 9600,- og dette stammet fra kontingent og utlodninger. For å bedre foreningens økonomi ble det vedtatt å søke Dyno`s fagforeninger om økonomisk stønad som det heter i de gamle møtedokumenter.
Dette ga resultater i det foreningen i 1995 fikk støtte på til sammen kr 31000,- fra tre fagforeninger (NKIF – NOFU – NALF), og i tillegg kr 8000,- fra Dyno i forbindelse med jobbing under flomfesten. Dette førte til at de totale inntekter i 1995 var kr 55900,-.
De siste årene har de årlige inntektene vært på ca kr 60000,- som i hovedsak stammer fra kontingent, åresalg og gave/driftstøtte fra Dynea. Tidligere har NKIF vært en god støttespiller for foreningens økonomi med årlige bidrag som har variert mellom kr 2000,- og kr 20000,-.
Foreningens 5-års jubileum ble markert på medlemsmøtet den 18. mars 1999 med et festmøte i kantina. Her opplyste personalsjefen, Svein Rosseland, at Dyno den gang hadde totalt 150 registrerte pensjonister Han roste pensjonistene som alltid stilte opp på bedriftens arrangementer som på dette viset utgjør et positivt bidrag til Dynokulturen og videre avsluttet han med å gi foreningen en økonomisk støtte på kr 5000,-.
Fra og med 2006 endret Dynea sine tiltak overfor pensjonistene grunnet nedbemanning av personalavdelingen. I stedet for å arrangere pensjonistturen og julekaffen samt å sende blomster til jubileer og dødsfall gikk firmaet over til å gi et årlig driftstilskudd til pensjonistforeningen, som så skulle stå for kontakten med pensjonistene. Men personalavdelingen vil fortsatt være behjelpelig med utsendelse av årsmøtedokumenter og reisetilbud.
Foreningens medlemstall har ligget på ca 70 personer med toppår i 2000-2002 med 74 medlemmer. I dag teller pensjonistforeningen 64 medlemmer med en spredning i alderssammensetningen fra 58 til 90 år i det foreningen nå er blitt åpen for senior arbeidstakere.
Frammøte på torsdagsmøtene i kantina (8 ganger i året) svinger meget, fra 15 til 46 personer, med et gjennomsnitt på ca 30 personer.
Møtene har et mer eller mindre fast opplegg:
¤ Info fra styret
¤ Foredrag – Underholdning av interne eller eksterne krefter
¤ Kaffe og kaker
¤ Åresalg
Videre forsøkes det med allsang og diktlesning.
Reiser og turer har vært en viktig del av foreningens aktivitet. Det har vært dagsturer, overnattingsturer og utenlandsturer av lengre varighet.
De korte turene sponses av foreningen mens de lengre må betales til selvkost.
I det siste har spørsmålet om pensjonsordningen dukket opp og styret har startet et arbeid med å skaffe info vedrørende pensjonsytelsene.
Pensjonsforeningen synes å virke som et kontaktledd mellom firmaet og pensjonistene samt å være samlingssted for gamle arbeidskamerater.
Egil B. Ormstad
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar